Freelance timeløn?

Multimediedesigner, webintegrator, E-designer. Diskuter uddannelse, jobmulighededer, løn og lignende inden for web og multimedieverden her.

Freelance timeløn?

Indlægaf Kim » tirs 8. jul 2008 17:13

Aloha.

Jeg er blevet kontaktet af en virksomhed som gerne vil have lavet nogle forskellige grafiske produkter bl.a. bannere, logo, samt muligvis noget webdesign.

Ham jeg talte med vil selvfølgelig gerne have en pris, enten fast projektpris eller timeløn. Tror både han og jeg helst vil regne i timepris, så hvad vil i sige er en rimelig timeløn for sådan noget halløj?
Uden selvfølgelig at skræmme kunden væk ;) :ugeek:
Kim Andersen's blog om webudvikling, Umbraco, Google, sociale medier, SEO og Web 2.0
Min profil på Twitter
Brugeravatar
Kim
Pensioneret administrator

Geografisk sted: Viby J, Danmark

Re: Freelance timeløn?

Indlægaf NielsG » tirs 8. jul 2008 18:07

Lyder som nogle sjove opgaver. :tup:

Jeg kan ikke huske den præcise timepris, men den ligger godt over 300 kr hvis du skal hive en månedsløn på ca. 21.000 hjem. Husk på at du af din timeløn hverken får feripenge eller pension.

Så 350 kroner er nok meget realistisk.

Hvis de er seriøse er det en meget billig pris for en grafiker, og det er ikke det, der vil holde dem tilbage. I kunne jo lave en aftale om at du leverer et par prøver, hvis de er tilfredse vil de gøre alt for at holde på dig, hvis ikke bliver du dumpet, uanset prisen ... tror jeg. :dopey:
Brugeravatar
NielsG
Administrator
Administrator

Geografisk sted: Statsbiblioteket

Indlægaf Aaen » tirs 8. jul 2008 18:14

Det lyder da, som nogle spændende opgaver Kim :tup:;) . Men så kommer det med projektpris eller timeløn, jeg synes altid det er svært at sætte en pris på, hvor meget man skal have for at udarbejde et projekt eller hvor meget man skal have i timen for at udfører arbejdet.

Men hvis jeg skulle komme med et bud uden at skræmme kunden væk, som du selv siger, så er det vigtigt at finde en balancegang så man stadigvæk synes man får det man skal have, men også uden at skræmme kunden helt væk

Mit bud vil være en 275-300 kr i timen... Hvad siger i andre
Brugeravatar
Aaen
MMF Guru
MMF Guru

Geografisk sted: Harlev J

Indlægaf Kim » tirs 8. jul 2008 19:48

300-350,- i timen så ryger man i hvert fald langt over de 21.000 for en måned. Siger man ik at en måned er 160 timer? I så fald snakker vi en 48.000-56.000 for en måned :shock:

Men tror også nok den plejer at ligge deromkring...
Kim Andersen's blog om webudvikling, Umbraco, Google, sociale medier, SEO og Web 2.0
Min profil på Twitter
Brugeravatar
Kim

Indlægaf Thor » tirs 8. jul 2008 19:55

Har selv taget alt for lidt de gange jeg har lavet noget hehe, men det hænger jo nok sammen med at jeg har kendt dem jeg har lavet sider for. Umiddelbart vil jeg også sige omkring de 300 kr lyder ganske fornuftigt.
"And like that... he's gone."
Brugeravatar
Thor

Geografisk sted: Århus

Indlægaf NielsG » tirs 8. jul 2008 20:27

Jeg har måske skudt en slat for højt, men heller ikke mere end en slat. Jeg plejer også at lave tingene alt for billigt. Husk på du er færdiguddanet nu.

Her er en copy-paste fra freelancer.dk:

Priser og lønaftaler

Hvorfor freelancere ikke arbejder gratis

Freelancere er selvstændige erhvervsdrivende. Derfor skal de i modsætning til lønmodtagere selv afholde en lang række driftsomkostninger. Det afspejler sig i deres timepriser, der blandt meget andet skal dække

Arbejdsløn
ATP og andre sociale bidrag
Feriepenge
Administration
Husleje, varme og el
PC, fax, internet, telefon, mobiltelefon, printerpapir, kontorartikler med videre
Rejseaktivitet i forbindelse med opgaver
Sygefravær
Forsikringer: Erhvervsansvarsforsikring, erhvervsløsøreforsikring og ulykkesforsikring
Vedligeholdelse af kompetencer
Rengøring

Indregnes alle disse omkostninger, skal freelanceren fakturere mindst 275 kr. per arbejdstime for at tjene, hvad der svarer til en månedsløn på 22.000 kr. for fastansatte.

Og husk så lige på, at det er, hvis du har 37 timers arbejde.
Brugeravatar
NielsG
Administrator
Administrator

Indlægaf Kim » tirs 8. jul 2008 22:28

Med det afsnit fra freelancer.dk og folks udsagn, kan det godt være jeg skal sige omkring de 300-350 i timen så. Det må de sku gå med til, eller finde en anden...
Min profil på Twitter
Brugeravatar
Kim

Indlægaf skov » ons 9. jul 2008 09:40

Ved ikke om det er at skyde over målet med 350,- set imod resten af branchen er det jo en billig timepris, men der er jo mange ting der spiller ind. Ting du skal have med i beregningen er:

Du skal regne med at betale ca. 50% i skat. (hvis du er fuldtids freelance)
Du skal påregne 12,5% i feriepenge
Hvis du er momsregistreret kommer der også noget indover her (som jeg på ingen måde har styr på).
Og så skal du selvfølgelig lige have materialer medregnet (men dem er der jo nok ikke så mange af ;) )

Så med lidt hurtig hovedregning vil en timepris på 300,- give dig omkring 15.000,- udbetalt om måneden, hvis du arbejder fuldtid. Det er jo selvfølgelig uden at afsætte penge til pension, sygefravær og transport mm. som bereningen fra freelancer ligger op til.

Så en timepris på 300,- kan sagtens forsvares. Det freelance jeg sidder og laver i øjeblikket for det firma jeg var i praktik har vi aftalt en timepris på 175,- på, hvilket er for lidt, men der ligger så også en aftale om en stigning til 250-300 hvis vi gør aftalen mere permanent.

Personligt ville jeg nok ligge prisen lavt her til at starte med for at få aftalen og en brik mere til portfoliet. ~200,- for standard front-end udvikling og lidt mere for Flash og det mere avancerede ville være mit bud. Det afhænger selvfølgelig også lidt af kunden og aftalens størrelse.
"My software never has bugs. It just develops random features."
vudu.dk | twitter
Brugeravatar
skov

Indlægaf KLX » ons 9. jul 2008 21:29

Jeg mener at 350kr. er den uofficielle mindste løn for en selvlært freelancer. Men nu hvor du faktisk har papir på det du kan vil jeg mene at du godt kan tage mere.
KLX
Nyt medlem
Nyt medlem

Geografisk sted: Skanderborg

Indlægaf NielsG » man 29. sep 2008 20:27

I bla. USA er der åbenbart en trend mod at hyre flere især ukendte designere, men kun at betale løn for det bedste forslag/vinderen. Dette er selvfølgelig et forsøg fra visse virksomheders side at spare penge.

I den forbindelse er der dukket en kontrabevægelse no-spec op. Det er en sammenslutning af designere, der går imod denne trend, og forlanger rimelig betaling for deres tid, ligegyldig om virksomherne vælger at bruge det afleverede materiale eller ej.
Brugeravatar
NielsG
Administrator
Administrator

Næste

Tilbage til Uddannelse